3DBenchy_printed_on_a_resin_printer

יצירת אובייקט להדפסה בתלת מימד

יצירת אובייקט להדפסה בתלת מימד

הקדמה.

יצירת אובייקט תלת מימד הוא תהליך ממוחשב לבניית הצורה של האובייקט. יצירת האובייקט נעשית על ידי תוכנה הממדלת את האובייקט בשלושה מימדים שונים, ובכך יוצרת את האובייקט כפי שהוא אמור להיראות במציאות.

לאחר המידול ניתן לשלוח את הקובץ (בפורמט STL) למדפסת, ולהדפיס את האובייקט. רמת הקושי ביצירה משתנה על פי מורכבות הצורה של האובייקט. אובייקט בעל זוויות רבות יותר, דורש מידול מורכב יותר. במאמר זה נסקור צעד אחר צעד כיצד ליצור את האובייקט בצורה נכונה, באיזה כלים ניתן להשתמש, ועוד.

באופן עקרוני, בכדי להדפיס אובייקט אין חובה ליצור אובייקט בתהליך מידול. ישנם אתרים רבים המאפשרים להוריד אובייקטים מוכנים בקובץ ולהדפיסם מיד. אתר לדוגמה: Thingiverse

יצירת אובייקטים פשוטים.

ביצירת האובייקט כפי שהודגש ישנם רמות שונות. החלוקה תהיה על פי רמת המודל, וההכרות עם התוכנות השונות. השלבים ליצירת האובייקט בתוכנה מורכבים ממספר אלמנטים פשוטים. כמו בחירת צורה כללית (עגול, מרובע, וכדומה) יצירת הזוויות הדרושות, גודל האובייקט, וצבע.

ליצירת אובייקטים פשוטים ניתן להשתמש בתוכנה Tinkercad , התוכנה פשוטה וקלה לתפעול. יצירת האובייקט מתבצעת על משטח מלבני משורטט עליו ניתן להוסיף אובייקטים שונים, לבחור גודל, צורה, וצבע. ניתן ליצור אובייקטים ‘מעניינים’ יותר דוגמת צינור או כדור חלול, על ידי חיסור צורה והוספת צורה. תחילה יש לבחור את האובייקט הרצוי, ואז לחסר ממנו עד לקבלת הצורה הרצויה.

תוכנה נוספת מומלצת למתחילים ומתקדמים כאחת היא SCULPTRIS מבית Pixologic, בשונה מהתוכנה הקודמת כאן נדרשת למידה מוקדמת של הפונקציות הרבות שקיימות בתוכנה. התוכנה מאפשרת תבניות בסיס מוכנות מראש, עליהם ניתן לעצב את הצורה שברצונכם ליצור. תבניות הבסיס אמנם ניתנות לחיתוך, ולעריכה מלאה. אך מספקות את הבסיס המושלם עבור כל אובייקט שתיצרו.

יצירת אובייקטים מורכבים.

ביצירת אובייקט מורכב, נדרש תכנון ראשוני של האובייקט לפני עריכתו במחשב. יש לחשב את הזוויות המושלמות עבור האובייקט, ולאחר מכן ליצור בסיס המתאים לזוויות אלו.

תוכנה מומלצת לאובייקטים מורכבים היא התוכנה SCULPTRIS . התוכנה מיועדת לכל השלבים החל משלב בסיס, ועד פיסול מורכב שיכול ליצור אובייקטים מרהיבים.

תחילה מומלץ לקחת אובייקטים קיימים, ולהתאמן על יצירתם. כך תוכלו להכיר טוב יותר את הפונקציות השונות. לאחר השלב הזה תוכלו לעצב אובייקט מורכב בעצמכם. חשוב להדגיש שיצירת אובייקט מורכב דורשת הבנה בתחום הפיסול והעיצוב, מבחינת יחסי זוויות וצורה מושלמת לעין. צורת האובייקט המוגמר היא תוצר של הידע העיצובי במבנה שלו.

בכל הנוגע לזוויות התבנית, ישנה פונקציה בתוכנות השונות המאפשרת לחשב את הזוויות בצורה פשוטה על ידי סימון ריבועים. תוכלו להעזר בה ולחסוך במידה רבה את החישובים.

נקודה חשובה לסיום, לפני התכנון כדאי לבדוק באלו חומרים תשתמשו ליצירת האובייקט, ולבדוק את ההתאמה שלהם לתבנית שברצונכם ליצור.

בהצלחה.

סיכום קצר.

יצירת אובייקטים מתחלקת לאובייקטים פשוטים בעלי מספר זוויות אחידות, לשם יצירת האובייקט ניתן להוריד אובייקטים מוכנים בחינם, או להשתמש במגוון תוכנות חינמיות בעלות כלים פשוטים ויעילים.

ליצירת אובייקט מורכב נדרש תכנון מוקדם של זוויות, ורק לאחר מכן להעלות את התבנית לשרטוט והכנה.

כמו כן בצורות מעוצבות נדרש ידע רחב בעיצוב ופיסול. בתור המלצה ניתן לנסות ליצור אובייקטים מורכבים קיימים, ולאחר מכן ליצור את האובייקט שלכם.

Share this post

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן