Ultimaker-2+ 05 2

איך לבחור מדפסת תלת מימד – המדריך המלא

המאמר הבא יסקור את מצב ההדפסה התלת מימדית כיום, ומה הם הפרמטרים הדרושים לבחירת מדפסת איכותית, ומתאימה עבורכם.

סקירה קצרה אודות הדפסה 3D

ההדפסה התלת מימדית כיום מאפשרת ליצור מגוון רחב של דגמים תלת מימדיים לכל דבר, על ידי שימוש בקובץ תלת מימד. קובץ תלת מימד הינו למעשה אוסף פקודות מחשב הניתנות למדפסת וזו מייצרת את התוצאה הסופית –  האובייקט. בעיצוב נכון ניתן ליצור כל דגם שעולה בדעתנו, על ידי הגדרת נתונים מראש.

ניתן לחלק את סוגי המדפסות לשני חלקים עיקריים:

  1. מדפסות תעשיתיות המשמשות ליצור חלקים מורכבים לתעשיות שונות. מדפסות אלו בעלות יכולות גבוהות משמעותית, מהמדפסות הקיימות לשוק הביתי.
  2. . מדפסות לשוק הביתי. מדפסות אלו יכולות ליצור אובייקים שונים על פי עיצוב מוגדר מראש. ישנם מספר דרכים ליצור עיצוב של אובייקט, חלקם על ידי תוכנות חינמיות.

שוק מדפסות התלת מימד כיום מתפתח בקצב מהיר בשל שיפורים חדשים ומשמעותיים בתעשיית המדפסות. השינוי המשמעותי שחל בשוק עקב ההתפתחות הוא כניסה לשוק הביתי. כיום חברות רבות מציעות מגוון מדפסות לשימוש ביתי, המדפסות הביתיות מסוגלות לייצר כלי בית שונים ומגוון אובייקטים.

במאמר זה נסקור את הפרמטרים הנדרשים לבחירת מדפסת איכותית שעונה על הדרישות. ובכדי להבין על מה לשים את הדגש, קודם נעבור על חלקי המדפסת העקריים.

חלקי המדפסת:

  • שטח ההדפסה הינו השטח עליו המכונה מדפיסה את האובייקט, וגודל האובייקט המקסימלי המיוצר במדפסת נקבע על ידי גודל המשטח.
  • ראש המכונה (אקסטרודר) בונה את האובייקט שלב אחר שלב על גבי משטח ההדפסה.

פרמטרים נדרשים

  1. פרמטרים כלליים.

כמו בכל מוצר על המוצר להיות בראש ובראשונה להיות תחת מותג אמין. בזירה זו של מדפסות תלת מימד ישנם שחקנים רבים, חלקם מייצרים מדפסות זולות בעלות איכות הדפסה גרועה וחוסר דיוק בשלב הגמר של המוצר. חשוב לבדוק לפני הקנייה על המותג שהוא אכן מותג אמין ובעל משוב חיובי מהלקוחות.

דבר נוסף, בדקו שיש לחברה שירות לקוחות, ומעבדת תיקונים. במידה ותדרשו להחליף חלק, עליכם לוודא שיש למי לפנות, ושניתן לקנות חלקים ספציפיים בנפרד.

  1. ממשק קל.

נקודה חשובה. מדפסת תלת מימד מדפיסה על ידי פקודות מחשב מורכבות הקובעות את העיצוב. בהעדר ממשק קל לתוכנת המדפסת, ההדפסה נעשית למסובכת יותר. חשוב לבדוק את תוכנת המדפסת ולוודא את קלות הממשק, וההשתמשות בה.

  1. שטח הדפסה.

בדקו מהם האובייקטים שברצונכם ליצור, אם ברצונכם ליצור אובייקטים גדולים יותר, תצטרכו שטח הדפסה גדול יותר.

דבר נוסף הקשור לשטח ההדפסה הוא חימום האובייקט במהלך ההדפסה על ידי המדפסת. חשוב לדאוג שהטמפרטורה תחתיו תהיה מספיק חמה בכדי ליצור איזון טמפרטורות בין השכבות החיצוניות לפנימיות. אי איזון בין השכבות גורם להתקווצות לא אחידה לשכבות שגורם לעיוותים באובייקט במהלך ההדפסה שיכול להביא לניתוק האובייקט ממשטח ההדפסה. לצורך טמפרטורה מתאימה, יש לוודא ששטח ההדפסה הינו שטח הדפסה מחומם.

  1. ראש המדפסת (אקסטרודר).

ראש המדפסת הוא למעשה החלק שיוצר בפועל את האובייקט. ראש המדפסת מורכב ממנוע, ופיה חמה להזרקת החומר. תפקידו של המנוע הוא לדחוף את החומר אל תוך הדיזה (צינורית) כאשר החומר מגיע אל הצינורית הוא מותך, משלב זה ואילך מתחילה ההדפסה בשכבות.

צורת ההדפסה נעשית שכבה על גבי שכבה, ככל שהאקסטרודר יוכל להפריט את התהליך יותר, התוצאות שיתקבלו יהיו מדויקות יותר. לפני הקנייה ודאו את רזולוצית ההדפסה המתאימה לצרכים שלכם.( רזולוציה טובה צריכה להיות 0.1 מילמטר או יותר.)

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא מהירות האקסטורדר. מהירות הדפסה גבוהה, משמעה תוצר סופי מדויק יותר. כאשר המהירות אינה מספיקה, נוצרים קצוות פלסטיק בשולי המוצר, מה שמביא לתוצר סופי לא מדויק בעליל. בדקו מהי מהירות ההדפסה במדפסת אותה אתם מעוניינים לרכוש.

בראש המדפסת ישנם שיטות הזרקה שונות. אולם תוצאה מדויקת יותר מתקבלת עם שיטת הBowden  . בשיטה זו החומר עובר דרך צינורית אל הפיה, והדיוק מרבי יותר. בשונה מ direct drive בו החומר מוזרק ישר אל הפיה.

  1. דגשים נוספים.
  • להימנע ממדפסות לא מורכבות – האיכות של המדפסות שדורשות הרכבה ( 3d printer kit) מאוד נמוכה, אמינות נמוכה מאוד, דורשות הרבה שירות , החלקים נשברים ומתקלים מהר.
  • קוד פתוח – קוד פתוח פותח בפניכם אפשרויות רבות ביצירת אובייקטים. המידע מבוסס גם על אנשי מקצוע בתחום. כדאי לבדוק האם המדפסת תומכת בקוד פתוח.

הדפסה בחומר סטנדרטי – מדפסות התומכות במספר חומרים, ועובדת על פורמט חומרים סטנדרטי (סליל ולא קסטה) כדי להמנע מהוצאות מאוד גבוהות ברכישת קסטות.

לסיכום, מדפסות תלת מימד כבר כיום יכולות ליצור אובייקטים משמעותיים, כמובן שעם הזמן הדברים
יתפתחו עוד יותר. בעתיד הלא רחוק נראה שיפורים משמעותיים בנוגע ליכולות היצור והדיוק של
המדפסות.
עם זאת, לפני ביצוע רכישה חשוב לבדוק את הפרטים על ראש המדפסת, וגוף המדפסת. כמו גם
דברים כללים יותר על המותג והשירות.

בהצלחה,

צוות 3D-Design

Share this post

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן